Het Nederlands Caribisch eiland Bonaire beschikt over een internationaal vliegveld genaamd Flamingo Airport. Het vliegveld ligt vlakbij de stad Kralendijk. Het toerisme is voor Bonaire een belangrijke bron van inkomsten. Dit is dan ook de reden waarom het vliegveld intensief gebruikt wordt. De luchthaven is kortgeleden, in 2011 en 2012, grondig gerenoveerd. Zo zijn de start- en landingsbaan vrijwel compleet vernieuwd. Het vliegveld staat bekend als een van de veiligste vliegvelden van de regio.

Flamingo Airport Bonaire

Het vliegveld heeft zijn naam te danken aan de beroemdste vogel van Bonaire; de Flamingo. Om deze reden zijn ook alle gebouwen van het vliegveld in een roodroze kleur geverfd. Het vliegveld wordt door 500,000 bezoekers per jaar aangedaan en is geschikt voor vliegtuigen als de Boeing 747.

Faciliteiten op het vliegveld

De passagiersterminal telt een aantal faciliteiten. De centrale hal is voorzien van een aantal winkels, horeca gelegenheden en kantoren van verschillende luchtvaartmaatschappijen. De check-in balies zitten ook in deze hal. Nadat u bent ingecheckt zijn er een aantal taxfree winkels en een cafetaria. Er is ook een VIP ruimte en een aparte rokersruimte. Op het vliegveld is tegen betaling internet verkrijgbaar.

Het is voor gehandicapten en rolstoelen gemakkelijk om zich te verplaatsen op het vliegveld, het is wel verstandig om van tevoren uw luchtvaartmaatschappij in te lichten.

Luchthavenbelasting

De luchthavenbelasting is vaak inbegrepen bij de ticketprijs, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Wanneer je van Bonaire naar andere Caribische eilanden als Curacao, Aruba en Sint Maarten vliegt bedraagt de belasting $9. Wanneer je ergens anders heen vliegt bedraagt de belasting $35. Kinderen die jonger dan twee jaar zijn hoeven geen luchthavenbelasting te betalen.

Vliegmogelijkheden

De belangrijkste luchtvaartmaatschappijen die naar Bonaire vliegen zijn KLM, Delta, TuiFly, de Nederlandse Antillen Express en Insel Air. Het is mogelijk om vanuit Nederland rechtstreeks naar Bonaire te vliegen, dit doet KLM dagelijks. TuiFly vliegt daarentegen maar 3 keer per week naar het eiland. De vluchtduur vanaf Schiphol bedraagt om de nabij 10 uur. Door het tijdsverschil is de terugvlucht bijna een uur korter.

Bonaire is vaak de eindbestemming van toeristen en reizigers, maar het kan ook een doorstroom zijn naar andere Caribische eilanden. Zo gaan een aantal reizigers door naar Curacao of Sint Maarten. De vliegtijden naar deze eilanden zijn vaak minder dan een uur. Daarnaast is het ook mogelijk om delen van Zuid-Amerika of de Verenigde Staten aan te doen. Zo komen er naast Nederlanders ook veel Amerikaanse toeristen naar het Caribische eiland toe.

Tijdverschil

Het tijdverschil met Nederland is in de zomer zes uur en in de winter vijf uur. De tijdszone waarin Bonaire zich bevindt word de “Atlantic Standard Time” genoemd. Doordat het eiland dicht bij de evenaar ligt wordt het tussen 7 en 8 uur na een korte schemering donker, het gehele jaar door.

Douaneregels Bonaire

Wanneer je aankomt op Bonaire mag je per volwassene van sommige producten een bepaald limiet invoeren, deze zijn hieronder genoemd.

– 200 sigaretten of 50 sigaren;

– 1 liter sterke drank, 2.25 liter wijn of 3 liter bier en

– maximaal €8,500 aan briefgeld (of zelfde bedrag in andere valuta).

Toekomst van het vliegveld

Bonaire is in 2010 een bijzondere Nederlandse gemeente geworden, dit betekent dat de Nederlandse overheid nu eigenaar is geworden van het vliegveld. Verwacht wordt dat het vliegtuig de komende jaren verder gemoderniseerd gaat worden om achterstallig onderhoud in te halen. Zo verscheen er in 2008 nog een artikel in het NRC Handelsblad, dat schrijft over een onveilige luchthaven. Gezegd werd dat de rubberafzettingen op de baan bij regen leidden tot spiegelgladheid. De asfaltlagen zouden ook versleten zijn, waardoor gevaarlijke situaties konden ontstaan. Dit is na de renovatie in 2011 en 2012 verholpen.

Geschiedenis van het vliegveld

Het eerste vliegveld op Bonaire was zo niet echt te noemen; het was simpelweg een landingsbaan met een hutje ernaast, deze lag vlakbij Subi Blanku. Op deze plek begon de luchtvaart zich in 1936 te ontwikkelen. Op 9 mei 1936 werd er voor het eerst op gevlogen door KLM met een vlucht vanaf Curacao. De vlucht was een succes en nog datzelfde jaar werd de eerste lijnvlucht gemaakt.

Tijdens de tweede wereldoorlog kwamen in 1943 Amerikaanse soldaten op het eiland aan. Doordat ze met zoveel vliegtuigen kwamen, was het noodzakelijk om een nieuw vliegveld aan te leggen. Een Amerikaanse commandant stond het toe om een nieuwe vluchthaven aan te leggen. In december 1943 werd er begonnen met de aanleg van een nieuwe landingsbaan op de plek waar nu Flamingo Airport ligt. Dit was ook het moment dat dit de officiële naam werd van het vliegveld.